//////

Teoria wyboru konsumenta to koncepcja z dziedziny narzędzi mikroekonomicznych, która za pomocą wzorów matematycznych opisuje modele zachowania indywidualnego konsumenta, mające wpływ na kształtowanie się sytuacji ogólnej na rynku na zasadzie działania mechanizmów rynkowych, co pozwala przewidzieć przyszłą dystrybucję dóbr (podaż i popyt) oraz związane z tym kształtowanie się cen. Choć teorię tę opracowano w połowie dwudziestego wieku, oparta jest na podwalinach ekonomii neoklasycznej. Nad opracowaniem tej teorii pracowali przede wszystkim tacy ekonomiści jak (m. in.) Francis Engeworth i Vilfredo Pareto. U podstaw tej teorii leży traktowanie konsumpcji jako podstawowego sposobu zaspokajania wszelkich potrzeb, zarówno tych podstawowych i witalnych (jedzenie, spanie itp.) jak i potrzeb wyższego rzędu (potrzeby estetyczne, na przykład potrzeba obcowania ze sztuką, co skutkuje nabywaniem dzieł sztuki). Teoria wyboru konsumenta uwzględnia takie podstawowe czynniki jak: konsument, dochód konsumenta, preferencje konsumenta i użyteczność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *